Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie ,,Bronka" w Szwajcarii

W dniach 5-12.09.2015r. uczennice LO nr III im. W. Broniewskiego: Marta Bukała, Karolina Kita, Milena Kucharska i Aleksandra Wojtan, pod opieką p. Artura Tofila, brały udział w I Wizycie Studyjnej pod nazwą „Dualny System Edukacji w Szwajcarii oraz wspieranie przedsiębiorczości i innowacji”, zorganizowanej w ramach programu „Góry Świętokrzyskie naszą przyszłością”. Była to nagroda za wygraną w projekcie “Firma Marzeń”, którego podsumowanie odbyło się w czerwcu bieżącego roku.

Wyjazd ten był finansowany ze środków szwajcarskich w ramach współpracy z krajami członkowskimi Unii Europejskiej, miał on na celu przybliżenie dobrej praktyki prowadzenia przedsiębiorstwa oraz dualnego systemu kształcenia.  Pomiędzy odwiedzinami szkół i przedsiębiorstw znalazł się także czas, by zapoznać się z kulturą, kuchnią i strefą turystyczną kantonów Valais oraz Vaud.

  • szwajcaria01
  • szwajcaria02
  • szwajcaria03
  • szwajcaria04
  • szwajcaria05
  • szwajcaria06
  • szwajcaria07
  • szwajcaria08
  • szwajcaria09
  • szwajcaria10
  • szwajcaria11

W kantonie Valais, w ciągu trzech pierwszych dni, młodzież uważnie przyjrzała się sposobowi kształcenie w zakresie hotelarstwa, turystyki i gastronomii. Polscy goście mieli okazję porozmawiać z praktykantami pracującymi w hotelach, piekarniach czy biurach podróży. Dzięki temu można było ocenić, jak wygląda dualny system kształcenia z perspektywy nauczyciela, ucznia oraz opiekuna praktykanta. Dodatkowo trzeciego dnia dziewczęta poczuły się jak praktykantki, próbując swoich sił w obróbce czekolady,  z której słynie Szwajcaria. Było to bardzo interesujące przeżycie i sprawiło im wiele radości. Pozwoliło poznać tajemnicę powstawania tego słodkiego produktu, którą wyjawiła jedna z pracownic Boulangerie et Confiserie Moreillon.
Uczennice LO nr III zwiedziły również stolicę regionu, miasto Sion, które zachwyciło swoją doskonale zachowaną dawną architekturą - katedrami, zamkami, a także tak zwaną wieżą czarownic. „Przywiodła ona nam na myśl okolice, z których pochodzimy - Góry Świętokrzyskie - opowiada Marta Bukała.
Ostatnim punktem programu był kanton Vaud, bogaty w zabytki oraz piękne krajobrazy.  Jedną z ciekawszych budowli historycznych jest Chateau de Chillon, a w nim na szczególną uwagę zasługuje sala „Aula magna”, w której dzisiaj są organizowane m. in. koncerty muzyki klasycznej. Miłym zaskoczeniem dla zwiedzających były informatory w języku polskim. Dopełnieniem zwiedzania zamku był jego widok od strony Jeziora Genewskiego podziwiany podczas dwugodzinnego rejsu statkiem. Następną atrakcją wizyty uczennic „Bronka” było zapoznanie się ze strukturą prowadzenia winnicy oraz degustacja bezalkoholowych wyrobów winnic znajdujących się w St-Saphorin i Rivaz (które ich zdaniem są o wiele lepsze od tych produkowanych
w naszym kraju). Oprócz części turystycznej odwiedziłyśmy również część naukową miejscowości Renens i Morges. Dzięki temu dowiedziałyśmy się o istnieniu takich instytucji jak le Fablab, które, jak się okazuje, znajdują się także w Polsce”- wspomina Milena Kucharska.
Każdego dnia wizyty studyjnej Szwajcaria coraz bardziej zapadała nam w pamięć, a na to wszystko miało wpływ bardzo wiele czynników. Przede wszystkim podobało nam się to, jak bardzo Szwajcarzy są poukładani, ich organizacja czasu pracy i obowiązków, ich chęć działania, poprawiania wszystkiego, udoskonalania, a to wszystko po to, aby życie było łatwiejsze i przyjemniejsze. Jesteśmy pewne, że wspomnienie widoków i smaku kuchni sprawi, że chętnie powrócimy tam w najbliższym czasie” - mówi Karolina Kita.
Naszym zdaniem ta wizyta to nie tylko zwiedzanie szkół, miast, zabytków, ale także sygnał dla nas, że jeżeli chcemy coś osiągnąć, to musimy o to walczyć i nigdy się nie poddawać. Spotkania w szkołach i w hotelach uświadomiły nam, jak ważne jest odpowiednie, ale i praktyczne wykształcenie, którego tak bardzo brakuje w naszym regionie. Po tak dogłębnym zapoznaniu się ze szwajcarskim systemem kształcenia dochodzimy do wniosku, że jest to kraj, w którym warto się uczyć i studiować. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy miały możliwość wykorzystania zdobytej tam wiedzy, a także, że uda nam się być takimi dobrymi przedsiębiorcami, jakich miałyśmy szansę poznać podczas tego tygodnia” - podsumowuje Aleksandra Wojtan.
Wizyta studyjna była zwieńczeniem warsztatów szkoleniowych prowadzonych od września 2014 r. przez p. Grażynę Chudzińską i p. Artur Tofila w ramach projektu „FirmaMarzeń”. W czasie zajęć wykorzystywano nowoczesne techniki  pracy, w tym informatyczne,  miały one na celu propagowanie wiedzy dotyczącej uruchamiania i prowadzenia działalności gospodarczej .
LO nr III im. Wł. Broniewskiego jest jedną z ośmiu szkół z województwa świętokrzyskiego zakwalifikowanych do tego przedsięwzięcia. Projekt „Firma marzeń” odwołuje się do bardzo ważnych zagadnień związanych z edukacją przedsiębiorczości. Wychodzi naprzeciw istotnym kwestiom regionalnego rynku pracy, gdyż firmy, które tworzą uczniowie, bazują na zasobach właściwych dla naszego regionu. Młodzież ma szanse realizować swoje pomysły w praktyce i spojrzeć na treści przekazywane na lekcjach podstaw przedsiębiorczości w kontekście poszukiwania pomysłu na własną działalność gospodarczą. Uczniowie, którzy przecież niedługo będą stawać przed ważnymi wyborami życiowymi, podjęli wyzwanie chętnie, z odpowiedzialnością i rzetelnością konstruowali biznes plany własnej firmy.
Udział w projekcie przygotowuje młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, pokazuje szanse i zagrożenia wynikające z samozatrudnienia, efektywnie kształtuje postawy przedsiębiorczości oraz zwiększa zainteresowania uczniów kontynuacją kształcenia w kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki.
Trzeba podkreślić, że szwajcarski model systemu dualnego kształcenia zawodowego uchodzi za modelowy w Europie. Jest szczególnie efektywny w obszarze działań innowacyjnych i na rynku tzw. nowych technologii. Co ciekawe, większość kosztów kilkuletniego szkolenia ucznia ponosi sam pracodawca. Jednak to pracodawca decyduje, jaki ma być profil kształcenia oraz może czerpać ewentualne zyski z pracy ucznia. Dzięki tym działaniom bezrobocie wśród młodych ludzi jest w Szwajcarii na jednym z najniższych poziomów.